7 Dead, Dozens Injured In I-35W Bridge Collapse [Aug 2] http://wcco.com/topstories/local_story_213191448.html Interstate 35W bridge spanning the Mississippi River in Minneapolis collapsed, sending cars, people and debris into the river below. The collapse was likely structural in nature. It was not an act of terrorism. The bridge was undergoing repair work when it collapsed. Of the eight lanes on the roadway, four were closed for repair to the 40-year-old bridge's deck, joints, guardrails and lights. None of it would be related to the structure. The bridge was inspected by the Minnesota Department of Transportation in 2005 and 2006 and that no structural problems were noted. [and from another] Bridge Collapse Probe Focuses on Unexplained Shift [Aug 3] http://www.cnn.com/2007/US/08/03/bridge.structure/ Investigators trying to figure out what caused Wednesday's massive bridge collapse are focusing on the southern end of the span. The NTSB says one part of the bridge shifted 50 feet as it fell, while other sections collapsed in place. What's getting investigators' attention is the way the southern part of the bridge fell in a video they've already examined -- recorded by a security camera near the bridge's north end -- and the way the section settled after the collapse. It appears that it has shifted approximately 50 feet to the east and when we compare that to what we've seen in the rest of the bridge -- the rest of the bridge appears to have collapsed in place. [and from another] I live in a suburb of Minneapolis and nothing has ever happened like this before. There were reports in the news of a 'rotten egg smell' and an outbreak of of algae just a few days prior to this. I also felt, or heard, a strange frequency a couple of hours before this happened. [and from another] VIDEO: YouTube of Collapsed Bridge http://www.youtube.com/watch?v=gbSk340SSo8 VIDEO: YouTube at Moment of Collapse http://www.youtube.com/watch?v=osocGiofdvc
Wir haben vorausgesagt, daß Brücken, die den Mississipi
überqueren, beeinflußt werden, wenn sich die Bruchlinie
("fault line") von New Madrid und verwandte Bruchlinien anpassen, wenn
es auf den Polsprung zu geht. Wurde dieser Zusammenbruch der
Brücke, die den Mississippi in Minnesota überquert, durch so
eine Anpassung verursacht, wo sich die Fundamente auf der
einen Seite der Brücke in die entgegengesetzte
Richtung der Fundamente auf der anderen Seite der Brücke bewegen,
oder vielleicht durch das Auseinanderziehen der Brücke? Der
Mississippi entspringt in Minnesota, wo er aus den
Oberläufen der Hochländer von Minnesota über eine Reihe
von natürlichen Gefällen purzelt. Dies ist ein Hinweis,
daß
Anpassungen in den Gesteins-Schichtlinien ("rock strata") involviert
sein könnten. Die Hochländer von
Minnesota kommen zu einem Punkt bei Minneapolis, wo niedrigeres Land
östlich dieses Punktes liegt. Was
verursachte das Land im Osten sich abzusenken, wenn dieses Land in der
Vergangenheit nicht gestreckt wurde?
Wir haben gesagt, daß das Auseinanderreissen des St. Lorenz
Seeweges in den zerknitterten Black Hills von South Dakota endet. Zieht
eine Linie von Montreal, an der Mündung des Seeweges, bis Rapid
City, South Dakota und die Linie geht durch Minneapolis. Warum
würde eine Anpassung in der Mitte
von dieser Steckzone gemacht werden,
während sich der Seeweg selbst nicht teilte? Als wir den
diagonalen Zug
beschrieben, den der nordamerikanische Kontinent im Moment
erträgt, und genau wie das schnappen wird, wenn die
Anpassungen gemacht werden, haben wir nicht gesagt, daß
dieser Prozeß geschmeidig passieren würde, sondern
alles
auf
einmal, wie beschrieben. Schwache Punkte entlang der Streckzone geben
so Schritt für Schritt nach, so daß jede solche Anpassung
einen
Druck in Domino-Weise auf andere Punkte ausübt. Die I35W
Brücke, die die größere Brücke von denen ist,
welche den Mississippi an dieser Stelle überqueren, war weniger
dazu in der Lage, sich an eine Veränderung der Position
gegenüber ihrer Fundmente auf der anderen Seite des Flusses
anzupassen, denn sie war eine Autobahn-Brücke, die mehrere
Fahrspuren hatte, und hatte daher massive und rigide Stützen.
Kleinere Brücken haben mehr Flexibilität, denn sie sind
gebaut wurden, um einer ungleichmäßigen Beladung auf jeder
Seite zu widerstehen, und sie sind somit federnder vom Design her.
Wird es mehr solche Disaster entlang des Mississippi und in
den Städten geben, die vom Riß des New Madrid und des St.
Lorenz Seeweg berührt werden? Das
ist erst der Anfang, und wenn das Tempo zunimmt, wird es keine
Frage sein, daß etwas anderes
als die globale Erwärumg die Ursache ist.
Alle Rechte bei Zetatalk@Zetatalk.com
Übersetzung von Guido
- This creates a diagonal stress on the N American continent where New England is pulled to the east while Mexico is pulled to the West, so the New Madrid is put under slip-slide stress where one half, east of the Mississippi, will move toward the NE while the other, west of the Mississippi, moves toward the SW. A widening seaway also does not affect just those land masses bordering the seaway, as buckling occurs inland and afar. What does man assume caused the Black Hills to be so rumpled, with the appearance of a recent buckling and heaving? This is the center of a land plate! The tearing of the seaway does not end at Duluth, Minnesota, it travels underground to S Dakota!
- ZetaTalk N American Rip, written Feb 10, 2006
What does this do to the N. American plate? It pulls it at a diagonal, ripping the rock fingers along the New Madrid fault such that the land to the East of the Mississippi moves up and to the East, toward New England, and the land to the West of the Mississippi moves down and to the West. This does more than tear most of the bridges along the Mississippi.
- ZetaTalk Water Tree,
written Aug 16, 2006